Košices Starptautiskās lidostas pārstāvji ziņo, ka tās lidlaukā nolaidies viens no interesantākajiem lidaparātiem pēdējo gadu laikā – Vides risinājumu institūta (VRI) attīstītā lidojošā laboratorija ARSENAL, kas iebūvēta aviācijas lidmašīnā Nr. YL-FBI.
Slovākijas vadošais medijs aviācijas jomā Magnet Press īpaši izcēlis Latvijā reģistrētās lidmašīnas modeli BN-2T-4S Defender. To radījis Lielbritānijas aviācijas būvniecības uzņēmums Britten-Norman. Defender modelis primāri radīts militārām vajadzībām. Tā ir modificēta versija 1965.gadā radītajam BN-2 Islander modelim. No 60.gadiem Islander ticis nepārtraukti uzlabots un modernizēts. Pirmais militārām vajadzībām paredzētais modelis Defender iznāca 70. gados, savukārt VRI attālās izpētes laboratorija atrodas uz 2000.gadā izgatavotās Defender divmotoru lidmašīnas.
Defender modelis konstruēts tā, lai tajā būtu ērti iemontēt novērošanas kameras, sensorus un citas iekārtas militārajām vajadzībām ar kopējo svaru līdz 400 kg. Par spīti tās nelielajam izmēram lidmašīna spēj lidot garus attālumus – līdz pat 8 stundām, bez papildu degvielas uzpildes. Tā var pacelties no īsiem, 400 – 500 m, skrejceļiem un lidot dažādos laika apstākļos.
Latvijā lidmašīna atradusi savu vietu civilajā sektorā. Tajā ir iemontēta Novērošanas un vides monitoringa sensoru sistēma ARSENAL, kurā ietilpst astoņi savstarpēji integrēti sensori. To redzamības spektrs sniedzas no 280 nm līdz 12 000 nm, kas ir ievērojami plašāks par cilvēka redzamās gaismas spektru (390 nm līdz 750 nm). Ar sensoru sistēmas palīdzību iespējams iegūt daudzpusīgu un kvalitatīvu informāciju par sauszemes, jūras un saldūdeņu ekosistēmām, to struktūru, ķīmisko sastāvu un telpiskajiem rādītājiem.
Raksts Slovākijas specializētajā aviācijas ziņu portālā Magnet Press (slovāku valodā) pieejams šeit
Vairāk par VRI attīstīto attālās izpētes laboratoriju ARSENAL