Piektdien, 1. jūnijā Vides risinājumu institūtā (VRI) viesojās Vidzemes augstskolas (ViA) Tūrisma organizācijas un vadības studenti un Mores pamatskolas skolēni, lai iepazītos ar VRI pielietotajām ezeru un savvaļas augu pētniecības metodēm, kā arī iemēģinātu iegūtās zināšanas pielietot praksē.
VRI ūdeņu pētniece Linda Buholce un projektu vadītājs Roberts Rotbergs ViA studentus iepazīstināja ar ezeru pētīšanas metodēm, Latvijas apstākļiem piemērotiem apsaimniekošanas risinājumiem un citām ezeru izpētes aktualitātēm. Pēdējo piecu gadu laikā VRI uzkrājis lielu pieredzi Latvijas ezeru izpēte, 2018.gadā vien plānots veikt vairāk nekā 30 ezeru pētījumus. Ņemot vērā VRI pētnieku pieredzi, lai ezeru izpēte un apsaimniekošana ritētu veiksmīgi, nepieciešams iesaistīt kā pašvaldību pārstāvjus, tā vietējos iedzīvotājus, jaunos pētniekus, uzņēmējus un citus sabiedrības pārstāvjus. Līdz ar to VRI vēlas ieinteresēt un radīt izpratni par ezeru izpēti un apsaimniekošanas iespējām aizvien plašākai auditorijai. Lai gan ViA studenti augstskolā neapgūst bioloģijas priekšmetus, jaunieši izrādīja lielu interesi par ezeru pētniecību.
Pēc viesošanās Vides risinājumu institūtā, jaunieši kopā ar VRI pētniekiem un speciālistiem devās uz Lizdoles ezeru, kur iegūtās zināšanas varēja pielietot praksē. Jauniešu uzdevums bija iegūt ūdens paraugus no Lizdoles ezera, un tālāk doties uz tuvējo ūdens apsaimniekošanas uzņēmumu, lai nodotu iegūtos ūdens paraugus. Ūdens paraugu iegūšana un analīze ir viens no ezeru izpētes posmiem. Lai iegūtu pilnīgu izpratni par ezera barības ķēdes veselības stāvokli un tajā notiekošajiem procesiem, bez ūdens paraugu analīzes, VRI veic mikroskopisko aļģu, ūdensaugu, zivju barības bāzes (zooplanktona, zoobentosa), kā arī zivju sabiedrības izpēti.
Kamēr ūdeņu pētnieki iepazīstināja ViA studentus ar ezeru izpēti, Mores skolēni Bērnu aizsardzības dienas ietvaros tikās ar VRI etnobotānikas virziena vadītāju Baibu Prūsi, kas sniedza ieskatu pētniecībā izmantojamu herbāriju veidošanā. Sākumā skolēni apguva, kā pareizi sagatavot herbāriju un kādus elementus jāpiefiksē, kad ievāc augus. Pēc tam viņi devās uz vietējo pļavu, kur jau paši varēja ievākt augus herbārijam. Skolēnu ievāktie augi tika nogādāti institūta herbārijā un turpmāk kalpos kā daļa no VRI etnobotānikas pētījuma. Paralēli herbārija izveidei skolēniem bija iespēja vērot dronu paraugdemonstrējumus un uzzināt vairāk par institūta attālās izpētes virzienu, kas ietver dažādu ekosistēmu izpēti, pielietojot aviācijas un satelītu datus. VRI pētniekiem bija patiess prieks par skolēnu un studentu entuziasmu, piedaloties sarunās un praktiskajos darbos. Pētnieki uzsver – lai izaudzinātu nākotnes jaunos zinātniekus, tiem jāļauj līdzdarboties pētniecībā jau šodien.